Virsta on vanha venäläinen matkan yksikkö, noin 1067 metriä. Se on kiemuraisella tiellä sen verran pitkä matka, että kun tulet pylvään kohdalle ei seuraavaa vielä näy ja edellinen on jo häipynyt mutkan taakse. Joskus on kuitenkin hyvä pysähtyä miettimään, kuinka pitkä matka on tullut taivallettua.
Kun työporukat kokoontuvat yhteen miettimään kehitystarpeita on tapana koristella seiniä post-it lapuilla, niin myös meillä Suomen Tilaajavastuulla. Aika monta lappuleikkiä on tässä itseohjautuvuuden matkalla keritty leikkiä. Kun keräilin taannoin edellisiä lappuja pois uusien tieltä erästä kick offia varten, kokosin vanhat laput ja tarkastelin niitä vähän lähemmin.
Vanhoissa lapuissa toistuvat osittain samat asiat, joiden kanssa painiskelemme yhä tänään. Toivotaan parempaa fokusta, sisäistä kommunikaatiota, fiilismittarin huonojen fiilareiden analysointia, projektien aikataulutusta ja resurssointia. Nämä ovat kestoaiheita, ei pelkästään meillä vaan väittäisin, että joka organisaatiossa. Mutta jos pysähdymme hetkeksi ja kelaamme mielessämme aikaan ennen slackia, prosess corneria tai intranettiä ylipäätään, ennen fiilismittaria, ennen gate chekkejä, ennen portfoliotyöstenkelyä - huomaamme että aika moni asia on muuttunut. Tilaajavastuu on kasvanut huimasti ja saanut paljon hyvää aikaan palveluiden kehityksen ja asiakastyön saralla, unohtamatta sitä pioneerityötä jota teemme verkostoissamme. Meitä on nyt reilusti tupla määrä viiden vuoden takaiseen. Myös sisäiset prosessimme ovat kehittyneet starupinhuuruisista alkuajoista. Arjessa tämä vaan tuppaa monesti unohtumaan.
Palkkojen ja etujen perusteet selvitettiin ulkopuolisen konsultin tekemässä palkkausselvityksessä ja perustettiin palkitsemistiimi, joka käsittelee bonukset ja muut erityispalkitsemiset. Selvityksessä kävi ilmi, että Tilaajavastuun palkat ovat kilpailukykyiset ja työnkuviin suhteutettuina reilut. Tilaajavastuun autoetupolitiikasta tehtiin selkeä ohje, joka on kaikkien nähtävillä intrassa. Luottokorttien joskus villiinkin käyttöön tuli vihdoin joku roti, kun tehtiin luottokortin käyttöohjeet, jotka jokainen, joka luottokortin ottaa käyttöönsä käy kuittaamassa luetuksi. Jokainen on näin vastuussa omista kuiteistaan ja niiden selvityksistä. Kiitoskaappi perustettiin mahdollistamaan työkaverin vaivaton ja nopea kiittäminen arjen pienistä asioista, kiitoksen saa antaa mistä tahansa mukavalta tuntuneesta jutusta kenelle tahansa Tilaajavastuulaiselle, mukaan lukien konsultit, tai vaikka asiakkaat, jos siltä tuntuu.
Titteleiden käyttämisestä meillä sisäisesti ja ulkoisesti on käyty keskustelua ja sen tulokset kirjattu intraan. Se näyttäisi olevan yksi kestoaiheista jotka ponnahtavat pintaan aina silloin tällöin. Toinen, omasta mielestäni tärkeämpi aihe, on päätöksenteko. Olemme jo itseohjautuvuusaikojemme alussa sitoutuneet neuvonantoprosessiin päätöksenteossa ja edelleen homman kanssa kipuillaan, toiset enemmän toiset vähemmän. Kulttuuritiimi on tarttunut moneen itseohjautuvuuden haasteeseen ja keskustelee aktiivisesti uudenlaisen työkulttuurin ilmentymistä säännöllisissä kokouksissaan. Pitkän keskustelun tuloksena päädyimme jopa luomaan Tilaajavastuun henkilöstösäännöt, jotka sisältävät käytännön ohjeita meillä toimimiseen. Näitä ohjeistuksia voidaan ja pitääkin yhdessä luoda aina uudelleen ja uudelleen, jotta kulttuuri pysyy tuoreena ja meidän näköisenä.
Paljon on tehty ja vielä riittää savottaa. Meillä on huikeita unelmia. Yhteinen unelma luottamuksesta yritystoiminnassa ja inhimillisyydestä työpaikoilla viitoittaa tietämme. Tämä on yhteinen tavoitteemme, jonka takia olemme valmiita taistelemaan, koska ”se merkitsee toteutuessaan huomattavasti parempaa yhteiskuntaa” (suora lainaus jostain niistä kymmenistä kalvoseteistä mitä vuosien varrella ilmoille tuutattu).
Organisaatiokulttuurin tuunaaminen ei ole projekti, sille ei voi laittaa dedistä. Tärkeintä on, kuten elämässä noin niin kun yleensäkin, matka, ei päämäärä. Kiitos matkaseurasta. Ja anteeksi, jos joskus kengät on hiertäneet ja on tullut kiukuteltua.
ps. Jos käveleminen tuntuu liian raskaalta, alan yleensä toteuttaa lapseni hyväksi todistamaa tekniikkaa: juoksen vähän aikaa.
Suomen Tilaajavastuu toimittaa asiakkailleen joko suoraan tai partnerien kautta sähköisiä palveluita, jotka helpottavat organisaatioiden hallinnollisten velvoitteiden hoitamista. Uskomme luottamuksen ihmeitä tekevään voimaan liiketoiminnan mahdollistajana ja paremman elämän luojana. Asiakkaitamme ovat pääasiallisesti rakennustoimialan yritykset ja julkishallinnon organisaatiot.
Kummina Suomen Tilaajavastuu on mukana mahdollistamassa Woodstock of Teal koko päivän Open Space-tapahtumaa 10.6.2019. Tule mukaan miettimään yhdessä, miten luodaan inhimillisempää ja merkityksellisempää työelämää. Woodstock of Teal 2019
Comentarios